aneb využití programu Voki ve videoprůvodci pro děti. Vaše muzeum se může stát zajímavé pro mladé lidi tím, že jim bude průvodce dělat nějaký kluk z minulosti, kterou vaše expozice prezentuje, nebo kamarád, či kamarádka, která o tématu hodně ví. Informace podané touto formou jsou mladými lidmi přijímány mnohem lépe, než kázání učitele, či jiného dospělého. Ve světě vyspělých komunikačních technologií tyto průvodce ani nemusíte platit, stačí připojení k internetu a počítačová aplikace Vám takového průvodce (Avatara) sama stvoří.
Již dříve jsem psal o tom, že pro zaujetí dětí a mládeže o kulturní dědictví je třeba, aby muzea jim témata nabízela způsobem, který je pro jejich styl života blízký.
To znamená spíše než dlouhé texty a pozvolné rozvinutí děje, tak raději nabídnout strukturovanou na jednotlivé pasáže rozstříhanou interpretaci.
Nedávno na veřejnoprávní televizi opakovali francouzský detektivní seriál s komisařem Maigretem. Neměli jste pocit, že ty spoustu vteřin trvající pohledy bez jediného slova, byly příliš zdlouhavé a čas se v jednotlivých dílech vlekl?
Též jsem již psal o tom, že vedle úpravy formy sdělení je vhodné zvolit jiné nástroje. A uvědomte si, že dnes už neletí ani počítače, či notebooky. Mládež používá tablety a chytré telefony s internetovým připojením a data jsou na vzdálených serverech.
Pro provozovatele venkovských a soukromých muzeí to má i určité výhody. Nemusíte řešit, v jakém formátu má video být, aby bylo spustitelné na různých elektronických zařízeních. Návštěvníci se nemusí bát, že si s vašimi soubory natáhnout do svého zařízení i viry.
a obličej Avatara otevírá ústa tak, jak slova jsou vyslovována.
Program má nepřeberné množství obličejů, i pohádkových bytostí,
spoustu variant vlasů a účesů, či tvaru úst
doplňků jako jsou brýle, náhrdelník apod.
Takže můžete při troše námahy stvořit historickou postavu kluka či mladé slečny, které jsou mladým návštěvníkům bližší a i jejich vyprávění se může od doprovodného programu pro dospělé lišit.
Když si s tím chcete pohrát, může každý příběh vyprávět jiná postava.
Když máte svého Avatara vytvořeného, vložíte mu do úst příběh.
Program nabízí několik možností, můžete příběh napsat jako text a software si ho sám namluví, nebo můžete vložit vlastní audionahrávku namluvenou např. malým klukem, či holčičkou.
Text přímo do pole napíšete nebo ho přenesete z jiného textového editoru (Ctrl+C, Ctrl+V). Zároveň vyberete jazyk, v jaké má Avatar hovořit. Pro nás je výhodou, že program má i češtinu, samozřejmě nejlepší synchronizace je v angličtině, ale při dobré vůli to funguje i v našem menšinovém jazyce. Nicméně člověkem namluvený hlas (zejména dětský) je mnohem přirozenější.
Program umožňuje vytvářet za postavičkou různá pozadí, takže můžete využít nabídku výrobce, nebo vložit pozadí vlastní, čímž Avatara můžete přenést přímo k exponátu anebo do prostředí, ve kterém se příběh odehrává.
Když je příběh hotov a Avatar mluví tak, jak chcete, video uložíte.
Poté následuje finální operace, kde se rozhodujete, kam chcete video umístit. Buď si zkopírujete kód, který vložíte přímo do zdrojového kódu vaší webové stránky nebo multimediální prezentace ve videoprůvodci a video se natáhne z původního úložiště, kdykoliv stránku otevřete nebo necháte video na serveru výrobce a vy si zkopírujete pouze hypertextový odkaz. Ten opět můžete vložit na váš web (tím se zrychlí nabíhání vaší webové stránky) nebo ho převedete do QR kódu, který vytisknete a umístíte k exponátu. Návštěvník si se svým chytrým mobilem QR kód ofotí a otevře si video s vaším Avatarem přímo ve svém mobilu.
Pokud chcete využívat pouze tuto verzi, která je zdarma, výrobce omezil příběh na 1 minutu. Ale pro upoutání pozornosti 1 minutový příběh stačí, případně ho můžete strukturovat, jak jsem v úvodu popisoval, kdy ti návštěvníci, které příběh zaujme, si spustí další „střípek mozaiky“.